Sammanfattat är Eurovision 2019 i Tel Aviv - det största, mest uppmärksammade och mest besökta internationella evenemang som någonsin ägt rum i Israel. Eurovision 2019 förverkligade och överskred allas förväntningar och visade den mångfald, värme och skönhet som Tel Aviv har att erbjuda. Israel har inte bara visat världen hur man festar, utan också hur man lyckas med en av världens största kulturella tillställningar.

Stadens förberedelser för att skapa den bästa möjliga upplevelsen för besökarna har inneburit ett flertal projekt; Eurovillage längs Medelhavets strandlinje vid Charles Clore Park blev en stor succé, öppen för allmänheten och över en halv miljon besökare som tog del av livesändningarna, uppträdanden, mat och dryck. The White Night som är en av årets största kulturella tillställningar bidrog ytterligare till festligheterna i staden. Månaderna fram till Eurovision har Tel Avivs transportsystem uppdaterats med skyltar och utbildning av personal i bemötande med turister. Staden dekorerades med tiotusentals blommor i Eurovision Song Contests färger. Det rekryterades även 700 volontärer för att välkomna, guida och hjälpa de tusentals turister som kom till Tel-Aviv.

Fakta om Eurovision 2019 i Tel Aviv

  • Ca 10 000 turister anslöt sig från olika delar av världen.
  • Eurovision 2019 följdes av 1500 journalister och bloggare.
  • 30 miljoner NIS samlades in till arrangemanget i Tel Aviv, hälften gick till investeringen i Eurovision Expo där tävlingen ägde rum, de resterande gick till bland annat Eurovillage samt ceremonier och förberedelser.
  • 700 volontärer rekryterades för att hjälpa, guida de tusentals turister som anlände till staden.
  • 15 informationscenter upprättades för turister på Ben-Gurion flygplats, tågstationer, Expo, vid stranden, och stadens torg.
  • Över 10 000 exemplar av informationshäften delades ut till turister.
  • En miljon exemplar av programmet trycktes på hebreiska.
  • 85 guidade turer för journalister att se och utforska staden.
  • 30 kommun-center och 30 skolor studerade de deltagande ländernas kultur och historia.
  • Över 100 turister deltog i en autentisk fredagsmiddag hemma hos familjer i Shabbat Dinner-projektet som matchade turister från olika kulturella bakgrunder och religioner med lokala värdfamiljer.
  • Tusentals blommor planterades inför evenemanget i Eurovisions egen färgskala; vit, lila och gul - cirka 100 000 Petunia-blommor på Rokach axis och cirka 20 000 blommor på Jaffas klocktorg.
  • Branding av stolar på Frishman Beach och målning av badvakternas sukkah på stranden.
  • Branding av 25 skuggade områden på stränderna och 2 fotografiska ramar i Jaffa samt på strandpromenaden.
  • Över 560 banderoller, 400 affischer på baksidan av busstationer, 3 elektroniska skärmar, 250 klistermärken i form av pilar på trottoarer mot havet och Expo.
  • 219 transportkartor och 483 kartor och linjer klistrades upp på busshållplatser och turistvägar i staden.
  • Israels otroligt vackra och varierande landskap visades upp tillsammans med koreograferade dansare genom 41 vykorts-videos för över 200 miljoner åskådare världen över.
  • 500 olika rätter erbjöds vid olika matställen.
  • En 100 meter lång bar med utsikt över havet.
  • Över 200 artister uppträdde under Eurovision veckan.
  • Semifinalerna och finalen livesändes på 4 storskärmar i Tel Aviv.

Israeliska statens turistbyrå

Pressmeddelande publicerat 22 maj 2019

Fler artiklar