Senaste måltavlan för anti-israeliska aktivister är det tyska sportföretaget Puma. I juni utlystes det en ”global bojkottdag” mot företaget, och om en vecka är det dags igen.

Anledningen till att just Puma hamnar i skottlinjen är deras sponsoravtal med det israeliska fotbollsförbundet. Även förbundets tidigare samarbete med Adidas var föremål för en liknande kampanj, men bojkottkraven lär inte ha legat bakom skiftet till Puma.

Om Palestinagrupperna vore uppriktigt intresserade av fotboll och palestiniernas välbefinnande borde de istället lägga sin energi på att reformera det palestinska fotbollsförbundet. Dess chef - Jibril Rajoub - fälldes 2018 av FIFA:s disciplinkommitté på grund av sina hatfyllda uttalanden och hot om våld. Han stängdes av i tolv månader och tvingades betala dryga böter till det internationella fotbollsförbundet. En ny utredning mot honom startades tidigare i år, denna gång på grund av hans stöd till terrorism.

I Stockholm riktas Puma-kampanjen framförallt mot XXL:s butik på Hamngatan nästa lördag. Det lönar sig inte att försöka resonera med fanatiker, men om du ändå skall köpa sportutrustning kan det alltså vara läge att besöka butiken och välja bland XXL:s hela 427 produkter från det tyska företaget.

ICA:s israeliska mango och Rosa Bandet

Det pågår även en anti-israelisk kampanj riktad mot ICA och Cancerfonden. Bojkottaktivisterna upprörs nämligen över att ICA säljer israelisk mango till förmån för cancerforskning.

I sitt svar till Palestinagrupperna skriver ICA bland annat:
"Vi låter butikerna och i slutändan konsumenterna avgöra vilka artiklar/ursprung som ska erbjudas i våra butiker. Om inga konsumenter eller ICA-butiker efterfrågar en specifik produkt eller produkter av ett specifikt ursprung, kommer detta sannolikt att leda till att ICA centralt istället satsar på andra produkter eller frukt och grönsaker med andra ursprung."

Och Cancerfonden konstaterar i sitt svar: 
"Genom att sälja rosa band och rosa produkter, sprida kunskap om cancer och engagera såväl medarbetare som kunder, spelar vår samarbetspartner ICA en mycket viktig roll i arbetet för att besegra cancer."

Inom ramen för Rosa Bandet-kampanj lyckades ICA förra året samla in 46 miljoner kronor till Cancerfonden. Och eftersom israelisk forskning på området är så framstående, blir helgens mangoinköp från ICA på flera sätt en god gärning. 

Anders Engström

Se även 
Palestinagruppernas bojkottlista har blivit min shoppinglista

Fler artiklar