Israeliska arkeologer upptäckte det första beviset för Mackabeernas revolt mot det grekiska Seleukiderriket i Judéens öken.
 
För en vecka sedan tillkännagav Israels antikvitetsmyndighet (IAA) ett betydelsefullt nytt fynd: en trälåda innehållandes 15 silvermynt från tiden för de judiska upproren mot grekiska inkräktare för cirka 2 200 år sedan.

Mynten identifierades som tillhörande perioden av Antiochos IV:s regeringstid. De upptäcktes vid en utgrävningsplats i naturreservatet Darageh Stream, nära Döda havet.

Enligt ett uttalande från Israels antikvitetsmyndighet var mynten ”daterade till dagarna fram till den mackabeiska revolten” och ”trälådan gömdes förmodligen i grottan av en person som flydde stridigheterna” som hade för avsikt att ”återvända för att hämta sina pengar efter revolten.”

Mynten kommer att ställas ut vid Hasmonean Museum i Modi’in under ”Israel Heritage Week” som tidsmässigt sammanfaller med Chanukka-helgen som äger rum mellan 18-26 december i år.

"Bland de många fynden upptäcktes den unika svarvade trälådan i en spricka i grottan. När locket togs bort visade det sig att den övre delen av lådan var full av packad jord och små stenar. Under detta jordlager hittades en stor bit lila ylletyg som täckte de 15 silvermynten som var ordnade med bitar av fårull i den nedre delen av asken.”

"Myntförrådet, som rengjorts i den israeliska antikvitetsmyndighetens metallfyndlaboratorium, bestod av en homogen grupp av silvertetradrakma-mynt, präglade av Ptolemaios VI, kung av Egypten. Ptolemaios VI regerade över Egypten samtidigt som hans farbror Antiochos IV Epifanes ('den ogudaktige') regerade över Seleukidriket, inklusive Judéen. De tre tidigaste mynten i skatten präglades 176/5 f.Kr. och det senaste myntet daterades till 171/0 f.Kr. Namnet "Shalmai" i arameisk skrift hittades sekundärt inristat på ett av mynten."

IAA fastställde året då skatten gömdes till omkring 170 f.Kr. baserat på datumet för det senaste myntet i skatten, vilket var början på Maccabean Revolt och kriget som Antiochos Epiphanes IV förklarade mot den judiska religionen.

IAA:s direktör Eli Escusido tillade: "Myntförrådet som kommer att ställas ut för allmänheten inom ramen för Israel Heritage Week-evenemang tänder fantasin och förbinder oss med "de där dagarna i denna årstid. Detta är Chanukka 'gelt' (pengar) som Israel antikvitetsmyndighet donerar till folket och staten Israel. Jag inbjuder allmänheten att delta i utgrävningarna i Wadi Muraba'at-grottan i december. Vi anser att grottan ännu inte har sagt sitt sista ord!”

Denna nyhet har tidigare rapporterats av Haaretz och United With Israel

 


Myntet, det fjärde av sitt slag som är känt i världen, var del av en mängd material som grävdes upp av palestinska antikvitetsplundrare 2002. 

Amerikanska myndigheter återlämnade ett ”extremt sällsynt” silvermynt i shekel tillverkat av judiska rebeller från 2000 år sedan, efter att det hade stulits och smugglats ut från landet för två decennier sedan.

Myntet ska ha tillverkats av judiska rebeller som en självständighetsförklaring mot det romerska imperiet under det fjärde året av den stora revolten (66-73 E. Kr)

”Silvermynts präglande av den stora revoltens ledare var faktiskt ett förkunnande av självständighet av judarna i landet Israel, ett uttalande mot det mäktiga imperium som stod framför dem” förklarade Ilan Hadad, en arkeolog vid Israels myndighet för antikviteter. ” Många av upprorsmakarnas silvermynt var överstrukna kejserliga silvermynt, täckandes kejsarens ansikte med judiska motiv”.

” Detta gav myntet mycket större symboliskt värde än det monetära värdet av själva myntet” tillade Hadad.

Myntet, det fjärde av sitt slag i världen som man känner till, var del av mängd material som grävdes upp av palestinska antikplundrare 2002 vid en plats i Elah -dalen, enligt Israels myndighet för antikviteter.

Under de senaste två decennierna har israeliska tjänstemän letat efter det stulna myntet. Myntet har färdats mellan illegala antikvitetsmarknader i Israel , Jordanien och Storbritannien. Jakten på det plundrade  myntet involverade en transkontinental underrättelsetjänstoperation i samarbete mellan USA, Egypten, Storbritannien och Jordanien.

Myntet beslagtogs till slut i Denver 2017. Samlare hade försökt att sälja myntet under en aktion i Denver, efter att falska ursprungsdokument hade förberetts i London för att exportera shekeln från Storbritannien till USA.

Israels myndighet för antikviteter noterade att 25 centiga shekelmynt (som detta mynt var) från det fjärde året av revolten inte tidigare hade upptäckts i arkeologiska utgrävningar.
Det finns bara ett liknande mynt som The British Museum erhöll på 1930-talet, och ytterligare tre "cirkulerar" på svarta marknaden för antikviteter och bland privata samlare.

Nyheten har tidigare uppmärksammats av Times of Israel, Algemeinier, Haaretz och NY Times bland annat.



Hej!

 
Nu finns Vänskapsförbundet Sverige-Israel anslutna till Sponsorhuset. Där kan du handla från över 600 kända nätbutiker. Varje köp som du gör ger pengar både till dig själv och Vänskapsförbundet Sverige-Israel.
 
Nu har Sponsorhuset samlat allt du behöver veta för att komma igång i deras Bonusstege. Går du igenom stegen så stödjer du Vänskapsförbundet Sverige-Israel med 50 kr och du själv får en biobiljett.. Bättre än så blir det inte!
 
Alla kan komma igång med Bonusstegen även du som redan är medlem på Sponsorhuset. Klicka här och sprid länken till dina vänner och bekanta: 

https://www.sponsorhuset.se/vanskapsforbundetsverigeisrael/intro
 
Tack för ditt stöd 



Vi behöver se med våra egna ögon, och själva uppleva och förstå, vad detta omdebatterade och av så många kritiserade landet Israel är, skriver Bengt Klintenberg.


Jag är nyss hemkommen från ännu en resa till Israel. Under de senaste elva åren har jag fått göra många resor till Israel med olika grupper, något jag är så glad och tacksam för. I år var vi 42 personer som reste tillsammans. Tänk att få gå där Jesus gått och höra bibelorden läsas, be tillsammans vid Olivberget, Getsemane och invid Genesarets sjö. Det är så roligt att se hur människor upptäcker vilket fantastiskt land de besöker.

Många var lite osäkra och otrygga innan de satte sina fötter på israelisk jord – mediebilden och alla negativa nyheter från och åsiktsyttringar om regionen har självklart påverkat. Men efter några dagar var det flera som utbrast: “Vad lugn och trygg jag känner mig!”

Det går upp för turister till Israel att landet är en solid demokrati. En nation där landets nära två miljoner araber har rösträtt och kan åka i samma bussar som judar och sitta på samma parkbänkar. Något annat de blir förvånade över är att muslimernas minareter och kyrkornas klockor ibland överröstar bönen vid judarnas heligaste plats vid Västra muren. Religionsfrihet kallas det – något som är helt unikt i denna del av världen.

När de får höra att Israel är ett av få länder i Mellanöstern som inte använder sig av dödsstraff och att HBTQ-personer har skydd av lagen blir många förvånade. Och när de får höra att inga människor flyr från Israel men att väldigt många flyr hit blir de imponerade av Israels förmåga att integrera sina nyanlända.

Så besöker de Yad Vashem, Förintelsemuseet, som ger en så stark bild av vad som hände under nazitiden. “Tänk om Israel funnits tio år tidigare” är en tanke som slår besökare. När de sedan får klart för sig att det som hände då skulle kunna hända med judar utan ett eget land även i dag – att många av Israels grannländer i dag vill göra processen kort med Israel och det judiska folket – förstår de varför Israel måsta vara rustat till tänderna för att stå emot.
 
De svenska turisterna till Israel höjer på ögonbrynen när de får höra att fler judar tvingats fly från sitt arabiska hemland i samband med krigen som arabvärlden startat mot Israel än araber som flytt från Israel – det framgår ju inte så ofta i den mediala historien om Mellanöstern. När guiden berättar att Israels yta är mindre än en procent av Mellanösterns totala yta och denna ynka del är den enda del av Mellanöstern som har demokrati, då frågar de sig varför så många i Sverige vill minska detta område.

Jag tror att jag, genom dessa resor, fått vara med och vaccinera människor mot antisemitism och Israelhat. Därför borde fler anordna resor dit, och ännu fler resa dit. Vi behöver se med våra egna ögon, och själva uppleva och förstå, vad detta omdebatterade och av så många kritiserade landet Israel är.

Texten publicerades i Dagen 2 november

Tisdag 25 oktober kl. 18 00 – 19 30 får vi besök av författaren och kulturforskaren Anders Hammarlund. 

Anders Hammarlund har verkat vid universiteten i Uppsala, Göteborg och Stockholm. Han har bland annat författat ”En bön för moderniteten – kultur och politik i Abrahams Baers värld”. Nu senast har han utkommit med boken ”Judiska städer, en europeisk läsebok. Det är om den boken Anders kommer at berätta på mötet.

Anmälan senast 21 oktober till: Irene Söder Altschul  

Mobil  0707 91 22 58,  mailadress:  Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 

Vid anmälan uppge om ni önskar beställa koshersmörgås till självkostnadspris à ca 45 – 55 kronor samt te eller kaffe. Det finns Tonfisk, Äggsallad och Laxsmörgås. Betalas på plats. 

Vid anmälan kommer också plats att meddelas.

 

Ankomsten av fem röda kvigor till Israel har rönt stor uppmärksamhet och ses som det första steget mot uppförandet av ett nytt tempel i Jerusalem. Många kristna menar att händelsen visar att Jesu återkomst närmar sig.

– Det är absolut ett tidstecken, säger pastor K G Larsson.

 

”Säg till Israels barn att de skaffar fram åt dig en röd kviga som är felfri och inte har något lyte och som inte har burit något ok.”

Så står det i 4 Mosebok kapitel 19, och det är just utifrån de bibelverserna som ankomsten av de röda kvigorna till Israel rönt stor uppmärksamhet.

Tempelinstitutet i Jerusalem har länge letat röda kvigor, som inte får ha något annat än röda pigment i sig, för att kunna uppföra ett nytt tempel i Jerusalem.

– De röda kvigorna är helt livsnödvändiga, utan dessa kan de inte bygga templet, säger K G Larsson, som själv följt letandet efter kvigorna i många års tid.

– Man kan inte inviga ett tempel om man inte har aska från en [uppbränd] röd kviga, man kan inte avskilja präster om man inte har askan, och man kan inte ens en gång fira gudstjänst utan askan, utvecklar han.

Ankomsten av de röda kvigorna har väckt stor uppståndelse. Många kristna ser byggandet av ett tredje tempel som något som ska ske i sista tiden, alldeles innan Jesus kommer tillbaka.

– Ja, det här är absolut ett tidstecken, säger KG Larsson, och förklarar att det hänger ihop med vad Paulus skriver i 2 Thessalonikerbrevet om hur antikrist ska träda fram i sista tiden och sätta sig i templet.

– Det handlar om templet i Jerusalem, och där finns i dag inget tempel att sitta i. Om det ska kunna gå i uppfyllelse så måste det finnas ett tempel, förklarar han.

Hos en uppfödare i Texas har man till slut hittat fem röda kvigor som uppfyller kriterierna och som godkänts av judiska rabbiner. När kvigorna nyligen anlände till Israel firades det med en ceremoni på flygplatsen i Haifa.

– De har sökt i minst tio år efter de här kvigorna så att de ska kunna bygga templet, berättar K G Larsson.

För de ortodoxa judarna är de röda kvigorna en nödvändighet, förklarar K G Larsson. Enligt dem är det judiska folket i dag inte fullt ut i Guds bestämmelse, menar Larsson.

– För att vara det behöver de ett hemland, vilket de har i dag, och de behöver en hemstad. Det har de också. Men de behöver även ett tempel. Det är den tredje biten som fattas.

De röda kvigorna ska nu hållas i två olika hägn. Om de fortsatt uppfyller kriterierna kan de nu ettåriga kvigorna slaktas och brännas tidigast om ett år. Men när själva templet skulle kunna byggas upp är inte klart.

– Jag vet inte hur lång tid det dröjer, men jag ser ingenting som säger att de inte kan uppföra templet.

Templet ska sedan uppföras på Tempelberget i Jerusalem.

– Någon annan plats är otänkbar, menar K G Larsson.

Nyligen bekräftade en domstol judars rätt att besöka Tempelberget för att be – utan yttre tecken, enbart tyst i sina hjärtan.

– Det är många sådana saker som bara hakar i varandra för tillfället. Det går väldigt fort just nu, menar K G Larsson.


Mattias Backlund
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Denna artikel publicerades i Världen idag den 29 september

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

"Dessa upptäckter är ett svar till alla som tvivlar på den rätta vägen och vår närvaro här och i hela Israel", sade chefen för Benjamins regionala råd i Judeen och Samaria.

En arkeologisk utgrävning i Tel Tibnah i Binyamin-regionen i Judeen och Samaria har lett till att en gammal bosättning har upptäckts, som går tillbaka till den tid då israeliterna gick in i Israels land, för över 3000 år sedan.

Under en månad av utgrävningar i Tel Tibnah på uppdrag av Binyamin Regional Council och Bar-Ilan University, upptäcktes också många fynd från den forntida staden som fungerade som huvudstad i distriktet i slutet av andra tempelperioden. 
Resultaten av de undersökningar som genomförts på platsen, liksom dess omnämnanden i historiska källor, visar på närvaron av en central bosättning från tidig bronsålder till den ottomanska perioden – vid tider av regional administrativ och militär betydelse.

Utgrävningarna avslöjade en stor offentlig mikva (rituellt bad), komplett keramik, mynt och ben. Ett sällsynt mynt från tiden för det stora upproret mot romarna omkring 70 e.Kr. hittades också, med inskriptionen "År två för Sions frihet."
Skärvor av keramik som tyder på kontinuerlig bosättning hittades också under utgrävningarna, tillsammans med 18 mynt, varav fyra var identifierbara.

Ett av mynten identifierades som ett romerskt mynt från 58-89 efter Kristus, och ett annat var ett mamluksmynt i silver från 1200-talet med en lejonfigur – symbolen för den mamlukske sultanen Baibars.

En välbevarad romersk spjutspets med anor från 200-talet med böjd spets, ett sällsynt fynd i Israel, upptäcktes också på platsen.

Trots området Tel Timnas storlek och betydelse hade platsen inte utgrävts förrän nyligen och information om den kommer från arkeologiska undersökningar och litterära källor. 

Före sexdagarskriget 1967 fungerade området som en jordansk militärpost, och än i dag finns det kommunikationsskyttegravar som användes av den jordanska armén.

Resultaten av undersökningarna tyder på att toppen av jordhögen var bebodd från bronsåldern till den romerska perioden, medan sluttningarna var bebodda från den hellenistiska och romerska perioden till den sena arabiska perioden, då centrum av bosättningen låg på den västra jordhögens sluttning.

Fynden av undersökningarna pekar på två gyllene perioder i platsens historia- järnåldern och den tidiga romerska eran.

Söder om jordhögen sträcker sig en stor begravningsplats med två gravar med dekorerade fasader, som var synliga fram till början av 1900-talet
och dateras till slutet av andra tempeltiden. 

Vid foten av gravarna fanns en stor reningsmikva från
andra tempeltiden som användes av invånarna på platsen och kanske av pilgrimer som passerade på väg till Jerusalem.

 "Studien av utgrävningsfynden kommer att kasta ljus över områdets historia och den materiella kulturen för dess invånare under en mängd olika perioder, och särskilt under den tidiga romerska perioden när det låg i Tel-Timna, en av huvudstäderna i Judahs distrikt”, sade Dr. Davir Raviv från Bar-Ilan University.

Yisrael Gantz, ordförande för Benjamins regionala råd, sa att "i centrum av Benjamin, mitten av landet, avslöjades en etablerad judisk stad som var en samlingspunkt vid huvudleden mot Jerusalem. Det är spännande att röra vid gravarna och lämningarna och faktiskt känna våra rötter och arv.”
"Dessa upptäckter är ett svar till alla som tvivlar på den rätta vägen och vår närvaro här och i hela Israel", förklarade han.

Denna nyhet har tidigare rapporterats om bland annat i Times of Israel och Israeltoday

Vi kommer att i år delta på bokmässan som går av stapeln torsdagen den 22 september och slutar söndagen den 25 september. Varmt välkomna att besöka oss. Vi finns i monternummer H03:06

I dagsläget har vi två scenprogram som Vänskapsförbundet är arrangör för.
 
Varför rankas Israel så högt i undersökningar av demokrati och mänskliga rättigheter?
Dag/tid: Fredag kl.17.30-18.00
I en region som rankas som den absolut sämsta när det gäller demokrati, jämställdhet mellan kvinnor och män, skydd för religiösa och etniska minoriteter och respekt för mänskliga rättigheter, utgör Israel ett undantag. Landet ligger bättre till än vissa länder i EU. Vi förklarar varför.
 
Miljöarbete i Israel och Palestina
Dag/tid: Lördag kl.16.30-17.00
 
Mycket talar för att klimatförändringarna kan slå mycket hårt mot människor, djur och natur i Mellanöstern. Klimatet förutspås bli allt torrare och hetare. Belastningen på redan ansträngda naturresurser kommer då att öka med försämrade livsvillkor som följd. Vattenbristen speciellt i Gaza är ständigt hotande. Hur arbetar man i Israel och Palestina för att avvärja dessa hot?

 
Många organisationer försöker på årets bokmässa likställa konflikten mellan israeler och palestinier som apartheid eftersomtemat är Sydafrika. 
Arrangörerna för bokmässan har på deras eget initiativ föreslagit en debatt vilket Vänskapsförbundet gladeligen tackat ja till. Dessvärre har varken Amnesty eller Palestinagrupperna velat ställa upp.
Under bokmässan kommer därför separata program i frågan.
Vänskapsförbundet kommer ha ett program på temat. Titeln och formerna är inte klara i nuläget.   





Israels ambassadör Ziv Nevo Kulman deltar i ett program om konstnärlig frihet i en skiftande värld. Det äger rum torsdagen den 22 september 16: 45 -17:30 

I många länder står kulturutövare inför restriktioner och försök att kontrollera deras arbete – en tendens som har förstärkts av pandemin och det spända politiska landskapet. I de nordiska länderna har det uppstått behov att revidera några av de institutionella mekanismer som både ska säkra konstens fria utövning och samtidigt understödja deras roll i utvecklingen av samhällslivet.

Ett samtal om konstnärlig frihet. Medverkande: ELINE SIGFUSSON, direktör tankesmedjan a/ nordi/c, MIKA ROMANUS, direktör Konstnärsnämnden, och ZIV NEVO KULMAN, Israels ambassadör i Sverige. Programledare: ELLEN WETTMARK, verksamhetschef Bonniers Konsthall. Inledning: BENNY MARCEL, direktör Nordisk Kulturfond.


Snart börjar Almedalen. Vänskapsförbundet är på plats. Vi deltar i två seminarium. Ni som är i Almedalen får gärna komma förbi.


Måndagen den 4 juli blir det panelsamtal om Israel och Palestina. Hur kan vi stödja en rättvis fred mellan Israel och Palestina?

Medverkar gör:
Robert Rydberg, Kabinettsekreterare, Utrikesdepartementet
Erik Lysén, Chef, ACT Svenska Kyrkan
 Ulf Perbo, Vänskapsförbundet Sverige-Israel

Fredrik Hedlund, förbundsrektor för Sensus moderar samtalet
För mer info läs här


Tisdagen den 5 juli bjuder vi in till samtal där paneldeltagarna får berätta varför just de stödjer Israel.
Medverkar gör:
Mikael Oscarsson, Riksdagsledamot, (KD) Riksdagen
Joar Forssell, Riksdagsledamot, (L) Riksdagen
Stefan Abrahamsson, Skeppare, Elida
Mats Fält, Vice ordf, Vänskapsförbundet Sverige-Israel

Ulf Perbo moderar samtalet. 
För mer info läs här

En undersökningssäng från doktor Mengeles mottagning, betongpelare med taggtråd och delar av tåget som förde judarna direkt till döden - det är  några av de 700 autentiska föremål som just nu visas på en stor utställning i Malmö om förintelselägret Auschwitz-Birkenau.

Många av föremålen kommer direkt från Auschwitz-Birkenaumuseet i Polen och en del från andra museer runtom om i världen. En del föremål kommer från överlevandes släktingar och har aldrig tidigare ställts ut.

Utställningen omfattar 700 autentiska föremål.

Utställningen "Auschwitz. Not long ago. Not far away." har tidigare visats i Madrid, New York och Kansas City. Malmö är enda stället i Skandinavien där utställningen visas.

Att det blev Malmö är ingen slump. Stadens demografi, med stort inslag av personer med bakgrund i arabiska länder och öppet antisemitiska mot judar, har länge varit oroväckande. Kommunen började ta tag i  problemet först efter att tidigare kommunalrådet Ilmar Reepalu (s), som med vissa uttalanden förvärrade situationen, lämnade lokalpolitiken i Malmö.
I höstas hölls på regeringens initiativ en internationell förintelsekonferens i Malmö. I samma lokaler, Malmömässan, drygt ett halvår senare finns nu utställningen om Förintelsens mest symboltyngda dödsläger Auschwitz-Birkenau.

- Malmös politiker ville verkligen att utställningen skulle hamna här. Redan 2017 började vi diskussionerna. Man vill i Malmö verkligen berätta den komplexa historien om Auschwitz som är en varning till oss alla, säger Luis Ferreiro, VD för det spanska företaget Musealia som producerat utställningen.
- Vi ser ökad antisemitism inte bara i Europa utan över hela världen. Det måste tas på allvar. Jag hoppas att utställningen blir ett bidrag i arbetet mot antisemitism också i Malmö.

Luis Ferreiro, VD för Musealia som producerat utställningen

Över 1 miljon besökare
Att just få ungdomar att se utställningen anses så viktigt att Region Skåne köpt upp över 20.000 biljetter till skånska gymnasieelever. SJ bidrar med att eleverna får resa gratis till utställningen

 

En docka ägt av ett barn i Auschwitz-Birkenau.

Förutom lokalpolitikernas önskan att få utställningen till just Malmö har det geografiska läget bidragit med närhet till Danmark, norra Tyskland och överkomliga avstånd till Stockholm, Oslo och Helsingfors.
Hittills har över 1 miljon sett utställningen.
- Vi hoppas naturligtvis på 100.000-tals besökare i Malmö men det handlar inte om siffror. Det handlar om påverkan. Har bara en enda person blivit påverkad och ändrat sin tidigare uppfattning är det värt allt, menar Luis Ferreiro.
Utställningens primära syfte är att få besökare att just reflektera över hur en plats som Auschwitz överhuvudtaget kunde uppkomma.
- Förintelsen började successivt. Positionerna för handlingar som först troddes vara omöjliga att göra flyttades fram stegvis, förklarar Michael Berenbaum från USA, rabbin, professor och världsledande auktoritet på Förintelsen.
- Dem jag helst hade velat prata med efter att de sett utställningen i Malmö är de unga med arabisk bakgrund i Mellanöstern vilka blivit uppfödda med antisemitism och hat. Jag är verkligen nyfiken på deras reaktion. Vi vet att utställningen är så stark att den transformerar människor.

Dr. Michael Berenbaum från USA, rabbin, professor och världsledande expert på Förintelsen, var en av talarna under invigningen. 

På plats när utställningen invigdes var förutom Luis Ferreiro och Michael Berenbaum även bland andra kulturminister Jeanette Gustafsdotter, Piotr Cywinski, direktör för Auschwitz-Birkenuamuseet i Polen, Ann Bernes, svenska regeringens representant i IHRA (International Holocaust Rememberence Alliance), Skånes landshövding Anneli Hulthén och Carl-Johan Sonesson (m), regionstyrelsen ordförande i region Skåne.
Förutom Musealia har Malmö Kommun, Region Skåne samt Forum för levande historia sammarbetat kring utställningen i Malmö. Utställningen pågår till den 30 september.

Av Caroline Bilander
Caroline Bilander är journalist och sitter även med i Vänskapsförbundet Sverige-Israels riksstyrelse

De våldsamma upploppen under påskhelgen har gett upphov till en politiserad debatt om våldsutvecklingen i det svenska samhället men oftast nämns inte den tändande gnistan som utlöste dem. 


Upploppen utlöstes som bekant av en högerextrem dansk politiker som reste land och rike runt under Ramadan för att bränna Koranen, en bok som anses helig av muslimerna. Enligt egen utsago, gjorde han det för att protestera mot den muslimska invandringen och mot bristerna i integrationen av invandrare som inte accepterar svenska lagar och normer. 

Det var inte fösta gången som det inträffade och likväl togs polisen på sängen. I augusti 2020 gjorde politikern samma sak i Rosengården, ett invandrartätt utanförskapsområde i Malmö. Koranbränningen provocerade som väntat ett våldsamt upplopp i Malmö och en spiral i hatpropaganda med inslag av antisemitiska slagord. 

Judar och muslimer i Sverige har all anledning att tillsammans protestera mot bokbränningar, rasism, främlingsfientlighet och intolerans gentemot deras religiösa sedvänjor. 

Under medeltiden brändes judiska böcker av kyrkan. Nazityskland brände böcker som regimen ansåg förkastliga. Tankarna går osökt till den tysk-judiske diktaren Heinrich Heine som skrev: Där man bränner böcker, kommer det att sluta med att man bränner människor.

Politikern belades med ett tvåårigt inreseförbud som dock upphävdes när han blev svensk medborgare. I andra EU-länder, där han aviserat sina bokbränningsplaner, är han portförbjuden. I Sverige ses dock bokbränning som en legitim proteståtgärd inom ramen för den lagstadgade yttrandefriheten. Förundersökningen mot honom 2020 lades ner eftersom bokbränningen inte var olaglig.

Det var också polisens åsikt i påskas trots tidigare erfarenheter och den överhängande risken att Koranbränningen skulle störa den allmänna ordningen och leda till upplopp. Berörda polisregioner fattade beslut utan någon samordning. På några ställen förbjöds bokbränningen, på andra ställen förlades den till en avlägsen belägen plats och på andra tilläts den att äga rum. 

Men överallt resulterade hans framfart i de våldsammaste upploppen i mannaminne med tiotals poliser och motdemonstranter skadade, tiotals polisbilar förstörda och ett stort antal personer omhändertagna eller arresterade. Rikspolischefen hävdade att element från kriminella nätverk var inblandade i upploppen. 

Nu kommer polisen att utreda vad som hände men utredningen riskerar att inte ge svar på alla frågorna. Enligt polisens talespersoner kommer den att göras på regionnivå utan någon samlad bedömning och begränsas till själva polisinsatsen och bristen på utrustning, resurser, utbildning och framförhållning i planeringen.

Frågan om polisen hade laglig möjlighet att förbjuda Koranbränning överallt kommer inte att utredas utan det är en fråga som polisen med all rätt överlåter till politikerna och lagstiftarna. Partiledare för oppositionen påstår förenklat att upploppen hade kunnat undvikas om inte den organiserade brottsligheten hade tillåtits flytta fram sina positioner på senare år.

Men den centrala frågan är yttrandefriheten och dess gränser. Det är svårt att förstå vad en bokbränning som utförs i avsikt provocera och som riskerar att sprida hat och intolerans mot en hel invandrarupp har att göra med yttrandefriheten. Det handlar inte om att någon yttrar något som kan bemötas i en öppen och saklig debatt.  

Det hör också till saken att EU redan 2008 utfärdade ett ramverksbeslut om bekämpning av rasism och främlingsfientlighet med lagliga medel. Medlemsländerna är skyldiga att tillämpa beslutet i sin egen lagstiftning men enligt ett EU-kommissionen har Sverige och några andra länder inte gjort det på ett korrekt sätt. 

Sist men inte minst verkar också det också pågå en omsvängning bland en del svenska jurister. Det är fullt möjligt att det blir en mer restriktiv prövning eftersom polisen skall ta i beaktande risken för ordningsstörningar när de utfärdar demonstrationstillstånd. På kommunnivå tycker man detsamma.

Provokationer, som att bränna Koranen, kan också falla under gällande lagstiftning mot förargelseväckande beteende och hets mot folkgrupp. 

Yttrandefriheten är en hörnsten i svensk demokrati och skall naturligtvis försvaras. Men ingen grundläggande frihet och rättighet är absolut och den kan begränsas enligt lag om den missbrukas eller kolliderar med andra samhällsvärden. 

Mose Apelblat
Frilansskribent och före detta tjänsteman i EU-kommissionen

Idag hyllar vi Israel, landet av mjölk och honung. Blicka tillbaka på det som varit och sträva framåt mot den tid som väntar. 

Se denna vackra video med israeler i alla åldrar sjungandes Chai (Vi är levandes) genom att klicka på nedanstående länk:

https://youtu.be/HdwowVBLH48

 

 

Vänskapsförbundet Sverige-Israel Riks bjuder in till Rikskonferens/kongress den 7– 8 maj som kommer hållas på WIK:s Slott, Uppsala.

Delta du också!

För infomation om anmälan och program under dessa dagar besök: 
https://tinyurl.com/Inbjudan-program-7-och-8-maj 

Anmälan görs senast 30:e april

Den äldsta kända inskription på hebreiska, hittad på berget Ebal innehåller ordet ”fördömd (förbannelse)” tio gånger i en engelsk översättning på 23 ord.

I femte Moseboken, 27:15-26, instruerar Moses Leviterna att leda hela Israels folk från toppen av berget Ebal i en serie av elva förbannelser mot alla som deltar i en mängd olika handlingar, inklusive att göra en avgud, vanära sin moder eller fader, eller att flytta sin grannes gräns.

Vid en presskonferens den 24 mars i Houston, Texas, tillkännagav Associates for Biblical Research (ABR) upptäckten av en liten, vikt, skrivtavla som hittades på berget Ebal.

På presskonferensen läste man upp den engelska översättningen av inskriptionen: Fördömd, fördömd, fördömd – fördömd av G-Den av YHWH (Yahweh) kommer du garanterat att dö, fördömd av YHWH, fördömd, fördömd, fördömd. 

Om man kan verifiera tidpunkten (cirka 1200 f.Kr.) för när denna tavla skapades, kan denna lilla, 2 cm x 2 cm vikta "förbannelsetavla" i bly vara en av de största arkeologiska upptäckterna någonsin. Det skulle vara den första bekräftade användningen av G-ds namn i landet Israel. 
Det skulle också visa att israeliterna var läskunniga när de gick in i det heliga landet och därför kunde ha skrivit Bibeln som dokumenterar några av de händelser som ägde rum.

Denna nyhet rapporterades av bland annat Times of Israel och Jerusalem Post

Man behöver inte vara ett orakel på Israel för att snabbt förstå att Israel ofta bedöms utifrån andra standards i jämförelse med andra länder.

Vad hade hänt om Israel förkunnade att man planerade förbjuda hallal-slakt?
Under 2020 slog Europeiska Unionens högsta domstol fast att länder kan förbjuda ritualslakt i syfte att verka för djurvälfärd. Hur kraftiga skulle inte fördömanden vara om Israel hade talat om för muslimer hur de skulle praktisera sin religion?

Vad hade hänt om Israel skulle upplösa medborgerliga grupper och stänga ned en moské som Frankrike gjort?

Vad hade hänt om Israel skulle förbjuda muslimer från att bära slöja?

I ett annat domslut så har EU sagt att företag kan förbjuda hijab (en sorts slöja) om det rättfärdigar arbetsgivarens behov av att presentera en bild av neutralitet till sina kunder.
Frankrike har förbjudit bärandet av huvuddukar i statliga skolor sen 2004.

Vad hade hänt om Israel gjorde det olagligt för muslimska kvinnor att bära heltäckande ansiktsslöja?
Frankrike upprättade ett förbud mot detta 2010. I april blev Schweiz det senaste europeiska land att förbjuda niqab. Andra länder med helt eller delvisa förbud mot niqab inkluderar Belgien, Bulgarien, Österrike, Nederländerna och Norge. Det är otänkbart att Israel skulle föreslå, och också komma undan med, att ge kvinnor böter eller arrestera någon för att bära slöja.

Nästa vecka fortsätter vi genomgången av, ett urval, dubbla måttstockar som få ägnar tanke åt

 

Den irländska succéförfattaren Sally Rooney vill inte låta sin nya roman ”Vackra värld, var är du” översättas till hebreiska. Hynek Pallas kritiserar kulturskaparna som missar att deras handlingar göder antisemitism.

KULTURDEBATT. 2019 blev den brittisk-pakistanska författaren Kamila Shamsie fråntagen det tyska Nelly Sachspriset som hon just hade tilldelats. Shamsie vägrade nämligen att låta sin hyllade roman ”Home fire” (på svenska som ”Vår älskade” 2019) översättas till hebreiska. 
Nelly Sachspriset ska gå till författare som ”främjar förståelse mellan folk”. Ändå blev juryns beslut fränt kritiserat av 250 tunga författare i London Review of Books (23/9/19). Arundhati Roy, Michael OndaatjeJeanette WintersonNoam Chomsky och Sally Rooney ansåg alla att det var fel att Shamsie blev av med priset. 
Redan då undrade jag hur de här kändisarna i egenskap av författare ställde sig till att Shamsie alltså valde bort ett språk. Svaret kom i dagarna, när det visade sig att just Sally Rooney tagit samma beslut som Shamsie: hennes nya roman ”Vackra värld, var är du" översätts inte till hebreiska.
Vad är det som leder till detta? Någon skulle säga att bojkott av Israel, liksom en gång bojkotten av den sydafrikanska apartheidstaten, är rimlig. Visst, att vägra varor från ockuperade områden och företag på olika vis kopplade till dessa har en poäng. 

 Att kultur i form av konserter eller filmer undviker Israel är illa nog. Shamsie och Rooneys inställning drabbar dock ett språk, något som är värre. Vad författarna genom att vägra en hebreisk översättning gör är att skuldbelägga judar även utan Israel som ram. Hebreiska är förstås kopplat till staten Israel. Men i dag är det också en oskiljaktig del av judisk kultur, och därmed historia, världen över. 

Jag tror inte att Shamsie eller Rooney är antisemiter. Jag tror att de – precis som alltför många andra i kulturens värld – inte reflekterar över hur deras ställningstaganden när det gäller just Israel är enögt och därför svartmålar judar. Och att det göder konspirationsteorier och antisemitism. 

Följande text är utdrag ur Hynek Pallas artikel från 12 oktober. Artikeln i sin helhet kan läsas på Expressen 

Fler artiklar